Pedram Kargar neemt de passanten in de Tweebruggenstraat te Gent de komende tijd mee in een veranderlijke presentatie, installatie, performance… getiteld Openbare Pardeh.
Pedram is een beeldend kunstenaar en is verbonden aan de School of Art KASK als onderzoeker. Zijn onderzoek, ‘Achter de gordijnen van animatie’, onderzoekt de onderlinge relatie en interactie tussen animatie en performancekunst.
Concept
Pardeh-Khani is een soort dramatische verhaalvertelling en vond zijn oorsprong in het Perzische theater Paradeh-Khani (letterlijk: voorlezen van gordijn/scherm).
Openbare Pardeh is een educatief platform voor het verspreiden en adverteren van kennis. Het vestigt de aandacht op de relatie tussen visuele verhalen en de betekenis ervan voor het vergroten van het pedagogische aspect van leren en onderwijzen. Geprikkeld door de locatie van de muur (Podiumacademie, Hotelschool) en geïnspireerd door het concept van de schoolkaart, zal Pedram er een reeks krijtborden en later schoolkaarten (Pardeh) aanbrengen om er zo fundamentele concepten in verschillende wetenschappelijke thema’s weer te geven, zoals natuurkunde, Wiskunde, scheikunde, biologie, botanie, zoölogie en geologie.
Visueel onderwijs was een dominante leermethode die in de negentiende eeuw werd ontwikkeld in Nederland (Hendrik Jan van Lummel), België (De Rycker & Mendel Bruxelles en Uitgeverij Aug. Bossaerts), Duitsland (Wachsmuth uit Leipzig en C.C) en Zweden ( ‘skolplanscher’) voor basisschoolkinderen in het onderwijs.
Het project is een experiment dat interageert met een diverse sociale groep, nieuwsgierigheid opwekt en het publiek uitnodigt om achter de schermen te kijken waar de grens tussen informatie, verhaal en mensen veranderlijk en uitwisselbaar is.