
Ilczyszyn, Mydlak en Sadrak zijn bij elkaar gebracht door het delen van hun jeugdherinneringen aan deze zonminnende vlinders die zich vastklampen aan planten en met gespreide vleugels wachten tot de zonnestralen hen verwarmen. In Polen komen slechts twee soorten van het geslacht Parnassius voor: Mnemosyne en Apollo. Beide zijn streng beschermd en hun populatie neemt af.
CLOUDED APOLLO is de Engelse benaming voor de vlinder Parnassius mnemosyne (Linnaeus, 1758), een soort dagvlinder uit de familie Papilionidae. Vernoemd naar Mnemosyne, de muze van het geheugen, de dochter van Uranus en Gaia en de moeder van de negen muzen.
Het eerste deel van de wetenschappelijke naam Parnassius verwijst, net als de Engelse naam, naar Apollo de Griekse god van de zon, genezing en muziek, omdat deze vlinder bekend staat om zijn ‘muzikale optredens’ om het ruisende geluid van zijn transparante vleugels, dat doet denken aan het ritselen van papier. Het geslacht Parnassius wordt in verband gebracht met de berg Parnassus, waarvan de top beschouwd werd als de woonplaats van Apollo en de muzen.
Het werk van Hanna Ilczyszyn verkent het vergankelijke aspect van momenten in lijn met de delicate en vluchtige aard van de vlinder. Haar schilderijen benadrukken vergankelijkheid, maar tegelijkertijd consolideren ze momenten door intuïtieve penseelstreken. Terwijl Hanna snel schildert, ontstaan Barbara’s werken vaak in de loop van jaren. Haar geurige, op planten gebaseerde installaties, die zich langzaam ontwikkelen en tegelijkertijd vergaan, verwijzen naar de voortdurende cycli van verlies, transitie en veerkracht.
Ze komen overeen met de fotografische en geborduurde objecten van Paulina Sadrak, die de veranderlijke aard van het geheugen weerspiegelen — die, eens vastgelegd, toch kunnen verschuiven, vervagen en kwetsbaarheid onthullen. Ze verbeeldt zowel historische als persoonlijke herinneringen met behulp van archiefmateriaal.
Bij BLANCO combineren ze verschillende perspectieven en bieden ze een zintuiglijke ervaring die aanzet tot introspectie en actieve betrokkenheid.
Tijdens de opening is er een muzikaal optreden van Yann Deval die in 2023 te BLANCO het album Wake opnam.
Vrij 04 april van 17h tot 22h
muziekoptreden van 18h tot 21h
Za 05 april van 11h tot 20h
Zo 06 april van 11h tot 20h
Woe 09 april van 16h tot 20h
Do 10 april van 16h tot 20h
Vrij 11 april van 16h tot 20h
Za 12 april van 11h tot 20h
Zo 13 april van 11h tot 15h
Za 12 april van 15h30 tot 18h
“Zorg voor verval” / lezing + bespreking + workshop door Barbara Mydlak / presentatie van de inzichten van het onderzoek ondersteund door de Kunstdecreetbeurs van het Vlaamse Departement Cultuur, Jeugd & Media.
HANNA ILCZYSZYN
Website: www.fajnahanna.com
Instagram: https://www.instagram.com/hanna.ilczyszyn/
Hanna Ilczyszyn is een Poolse kunstenares uit Wroclaw die in Brussel woont en in Gent werkt.
Ze was een MFA-student aan het KASK in Gent en studeerde daarvoor aan de Academie voor Schone Kunsten in Wroclaw. Ze stelde haar werk tentoon op solo- en groepstentoonstellingen in Azië, Europa en de VS.
Ze schildert portretten, dieren, planten en landschappen. Hanna is geïnteresseerd in de interactie tussen levende wezens en hun omgeving.
Haar werk neigt naar intuïtie. Ze schildert snel. Ilczyszyn denkt meestal een tijdje na over haar volgende werk, maar daarna gaat de uitvoering altijd vrij snel. Ze gelooft dat dit het mogelijk maakt om haar intuïtie te volgen en expressiever te schilderen. Ze geniet ook van de kleine imperfecties die het gevolg zijn van zo’n proces: haar doel is om een gevoel vast te leggen in plaats van een perfect beeld.
BARBARA MYDLAK
Website: www.barbaramydlak.com
Instagram: https://www.instagram.com/mydlak_studio/
Barbara Mydlak is een Poolse kunstenares die in Gent woont en internationaal werkt. Ze studeerde archeologie aan de Universiteit van Warschau en beeldende kunst aan de Strzeminski Kunstacademie in Lodz. Ze voltooide de Interdisciplinaire Doctoraatsstudies en behaalde haar doctoraat in de beeldende kunst aan de Abakanowicz Universiteit voor Schone Kunsten in Poznan, Polen.
Barbara Mydlak creëert multidimensionale cycli van werken die meestal evolueren en zich uitbreiden over een periode van vele jaren. Haar tentoonstellingen nemen vaak de vorm aan van dynamische, performatieve laboratoria — ruimtes waar ze oude objecten restaureert, hun transformatieve processen documenteert en nieuwe werken creëert. Mydlak multisensorische installaties nodigen uit tot directe interactie en combineren verschillende geuren, smaken, texturen of geluiden.
Haar werken zijn gerelateerd aan autobiografische verhalen, methoden om specifieke herinneringen en trauma’s te vergeten, maar ook aan rituelen, meestal geassocieerd met ziekte, genezing, dood en het proces van verval. De handgemaakte papieren installaties die ze maakt hebben een vergankelijk element, ze zijn gemaakt van bederfelijk en kwetsbaar voor vernietiging plantaardig afvalmateriaal dat kan worden getransformeerd en hergebruikt.
PAULINA SADRAK
Website: https://paulinasadrak.wixsite.com/website
Instagram: https://www.instagram.com/paulinasadrak1/
Paulina Sadrak is een beeldend kunstenaar uit Lodz, Polen. Ze heeft een Master in Textielkunst van de afdeling Textielkunst van de Strzeminski Academie voor Schone Kunsten in Lodz en een Bachelor in Culturele Studies met een specialisatie in Film en Nieuwe Media Studies van de Universiteit van Lodz. Momenteel is ze academisch docent aan de Experimental Textile Studio van de Strzeminski Academy of Fine Arts.
Haar verkenning van het geheugen en het proces van geheugenbehoud vormt de kern van haar artistieke onderzoek, waarbij ze vaak gebruikmaakt van het snijvlak tussen het fysieke en digitale domein. Sadrak interesse in archiefmateriaal speelt een centrale rol in haar creatieve praktijk, met name in haar werk met fotografische archieven, die ze hergebruikt en opnieuw vormgeeft om persoonlijke en collectieve geschiedenissen te verkennen. In haar recente projecten combineert ze textiel met archiefbeelden, waarbij ze de fragiele en dynamische aard van het geheugen benadrukt. Door middel van haar praktijk onderzoekt Sadrak hoe herinneringen in de loop van de tijd worden gevormd, bewaard en uiteindelijk getransformeerd.